
KOSMISCH GEBEUREN was een project van stripcollectief GR'NN.
De uitgave werd genomineerd voor de Small Press Award van de Stripdagen 2024 in Haarlem.
Het draaide om een oude aktetas vol bizarre documenten en artefacten, die verwijzen naar een
kosmische gebeurtenis die zich eens in de zoveel duizend jaar voordoet en die zijn sporen
heeft nagelaten in verschillende culturen op aarde en ver daarbuiten.
Mijn bijdrage aan het project was onder meer 'De Steen van Perfang', een rotstekening van 10.000 - 20.000 v Chr.

Bijdrage aan KOSMISCH GEBEUREN:
kindertekening met randversiering die een weerslag geeft
van ons collectief onbewuste waarin latente beelden zijn opgeslagen
van beelden die de mens heeft overgeërfd uit zijn (oer)verleden.

Bijdrage aan KOSMISCH GEBEUREN:
3D grafiek van de impact van het Kosmisch Gebeuren in
de loop der eeuwen op uiteenlopende culturele uitingen.

Bijdrage aan KOSMISCH GEBEUREN:
cassettebandje met een opname uit 1974 door de Nederlandse satelliet ANS
van klanken uit een zwart gat in het centrum van het Perseus-cluster.

In 2024 verscheen mijn verhaal "Gerechtigheid" met twee illustraties in het tijdschrift Fantastische Vertellingen nr. 70.
Het verhaal gaat over een oude vrouw die vroeger in de jaren 1950-60 als superheldin Stella de Schicht met haar psychedelische
superkrachten in Nederland de misdaad bestreed, zoals op bovenstaande cover van een HIP-comic uit die periode.

Maar wanneer Stella's oude volksbuurt wordt geteisterd hedendaags geweld, besluit
ze na al die jaren nog eenmaal haar oude superheldenkostuum uit de koffer te halen
om haar buurt tegen de aanslagen te beschermen.

Voorblad van het stripverhaal "De Ommekeer in de Koude Oorlog" uit de sterke verhalentrommel van Oom Ard.
Het verhaal verscheen in stripmagazine GR'NN #42 met als thema: 'sterke verhalen gebaseerd op een persoonlijke ervaring'.
Het verhaal, waarin ik opschep over mijn heldendaden in de jaren 70 als dienstplichtig soldaat, is een
persiflage van de brave educatieve verhalen van Oom Wim, die tussen 1951 en 1982 in het blad Robbedoes verschenen.

Voor GR'NN schrijf ik regelmatig de column Ard pour l'art over over de 9e kunst.
In GR'NN # 42 schreef ik een stukje over de verkiezingsoverwinning van stripliefhebber
Geert Wilders en welke gevolgen deze zal hebben voor de kunst. Ik maakte er bovenstaande tekening bij.

Voorblad van het korte stripverhaal "P. Cézanne en de piramide van schedels",
opgenomen in stripmagazine GR'NN #41met als thema: kunst.
In de strip wordt uit de doeken gedaan hoe het gelijknamige stilleven in 1901 door Cézanne werd geschilderd.

Plaatje uit het stripverhaal over Paul Cézanne waarin een van de hindernissen wordt
weergegeven waar Cézanne mee te maken had tijdens het scheppingsproces van zijn meesterwerk.

Underground stripmagazine GR'NN#39 had als thema "Kopstukken". Opdracht voor de striptekenaars
was een kort geschiedenisboekje te maken over een historische persoon met een naam met een epitheton.
Ik koos voor Ivan de Verschrikkelijke, die ook tegenwoordig nog veel politici weet te inspireren.
Hierbij twee plaatjes van mijn stripje. Boven Ivan als kleuter en hieronder als adolescent.


Promotietekening voor mijn strip 'Kapitein Schuimbaard en het nieuwe geld' in GR"NN#38, thema: piraten.
De omslag zelf is getekend door Vlerk.

Illustratie bij het korte verhaal 'Tussenlanding in Qatar' van Johan Klein Haneveld in Fantastische Vertellingen, 65, maart 2023.

Illustratie bij mijn korte verhaal 'De bronnen' in Fantastische Vertellingen, 58, 2021.

Illustratie bij mijn korte verhaal 'Aan de grens van het Heelal' (Star Trek persiflage) in Fantastische Vertellingen, 38, 2016

De Friese superheld Pompeblêdman ontstond in 2014, toen ik deelnam aan het Alfabet-project van kultureel opinyblêd de Moanne.
Ik koos dus de P. De korte strip, waarin Pompeblêdman allerlei problemen in Fryslân oplost, verscheen hetzelfde jaar.

Beeldje van Pompeblêdman, juni 2024, in 3D geprint door Tobias Praamstra.

Pompeblêdman moest nog een aantal keren opdraven om de Friese cultuur bij te staan,
zoals bij de verkiezing van The Cultural Capital of Europe in 2014.

Illustratie bij mijn korte verhaal 'Tabula rasa' in Fantastische Vertellingen, 35, 2015

Mijn eerste "volwassen" creatieve periode liep ongeveer van 1974 - 1985.
Daarna stak ik alle energie in ons gezin en mijn werk in het onderwijs. Bovenstaande stripplaatjes
uit 1985 over het inspannende leven van een docent zijn een treffende weergave van die tijd.
De strip is dan ook onvoltooid gebleven.

Potloodtekening 1985.

Potloodtekening 1981. De enige tekening van mijn hand, die bij ons thuis aan een muur hangt.
De trotse, zelfbewuste blik van dat ventje vind ik geweldig. Als je goed kijkt kun je de hulplijntjes zien.

'Verwanten', inkt 1979.

Gemengde techniek, 1978.
Na tig surrealistische tekeningen, was dit waarschijnlijk een van mijn eerste tamelijke realistische tekeningen.

Oost-Indische inkt, 1978.

Potlood en inkt, 1978.

Oost-Indische inkt en kleurpotlood, 1976.
In deze periode heb ik tientallen van dit soort surrealistische tekeningen gemaakt.
Ik begon gewoon (meestal met de ogen) en ik zag wel wat er verder gebeurde. De meeste
tekeningen heb ik verkocht (vaste prijs fl. 10,-) of gaf ik cadeau. Waarschijnlijk is deze tekening
bewaard gebleven omdat er inkt op gemorst is.
Maar wanneer je dat niet weet, valt dat volgens mij nauwelijks op.

Potloodtekening, 1974. Een van de eerste tekeningen,
waarvan ik het gevoel had dat ik het een beetje onder de knie begon te krijgen
- als ik zo onbescheiden mag zijn.